لیگ فوتبال 7 میلیارد تومان پول بیت المال را بلعید

الف: هزینه اشتباهات مدیران باشگاه های دولتی فوتبال در لیگ نهم تاکنون خسارتی بیش از 70 میلیارد ریال به اقتصاد کشور تحمیل کرده است . 

 12 باشگاه از 18 باشگاه های لیگ برتر فوتبال کشور در سال جاری به دلیل اشتباهات مدیران خود تاکنون مبلغ 71 میلیارد و 500 میلیون ریال از بودجه بیت المال را برای مربیان و بازیکنان گرانقیمت هدر داده اند .

در یک نمونه تیم سرخپوش و پرطرفدار تهرانی که یک تیم دولتی است و هزینه آن را سازمان تربیت بدنی پرداخت می کند برای کادر فنی برکنار شده این تیم مبلغی در حدود 720 میلیون توام پرداخت کرده است . طبق اخبار و اطلاعات دریافتی تیم پیروزی با برکناری کرانچار مربی کروات خود مبلغ 500 میلیون تومان برای وی و 120 میلیون تومان برای دستیار هموطنش پرداخت کرده است .
همین تیم برای بازیکنان خارجی خود یعنی هوار ملامحمد عراقی و اشپیتیم آرفی آلمانی به ترتیب 640 و 600 میلیون تومان و برای دو بازیکن برزیلی دیگر خود در مجموع 1 میلیارد و هفتاد میلیون تومان پرداخت کرده است . هزینه دو میلیارد و دویست میلیونی برای چهار بازیکن خارجی درحالی است که هیچ کدام از این چهار بازیکن حتی در نیمی از بازیهای این تیم حضور نداشته و به هیچ وجه کارنامه مثبتی در روند کاری این تیم از خود برجای نگذاشته اند.

دیگر تیم باسابقه مرکز نیز برای دوبازیکن کاملا غیر موثر خود مبلغی در حدود 1 میلیارد تومان پرداخت کرده است . باشگاه استقلال تهران مدعی است برای مجتبی جباری هافبک همیشه مصدوم خود هزینه ای بالغ بر 250 میلیون تومان برای قرارداد یکساله درنظر گرفته است اما اخبار موثق رسانه ای خبر از تکرار مبلغ قرارداد سال قبل وی یعنی 500 میلیون تومان می دهد . رضا عنایتی مهاجم اخراجی این باشگاه قیمتی شبیه به جباری دارد. ستاره کم سوی این فصل آبی پوشان نیز برای تسویه حساب باید چکهای باشگاه را که رقمی بیش از 500 میلیون تومان است نقد کند .
در همین حال لوکا بوناچیچ مربی اخراجی فولاد خوزستان که با دریافت مبلغ 700 میلیون تومان در اواسط نیم فصل اول این تیم را در رده 17 جدول رها کرد نیز نمونه دیگری از رفتار تیمهای وابسته به بنگاه های صنعتی است .

هم چنین پرویز مظلومی مربی برکنار شده مس کرمان نیز با دریافت 300 میلیون تومان در همان هفته های اول لیگ با کسب نتایج ضعیف با تیم کرمانی وداع کرد.
علی دایی سرمربی جدید باشگاه پرسپولیس که هنوز موفقیت یا عدم موفقیت او در این باشگاه مشخص نیست برای اداره این تیم تا پایان این فصل حداقل 250 میلیون از این باشگاه دریافت خواهد کرد . این مبلغ به معنی 25 میلیون برای هر دیدار خواهد بود .
پیش از این محمد دادکان رئیس اسبق فدراسیون فوتبال از گردش مالی 400 میلیارد تومانی تیم های لیگ برتر فوتبال ایران پرده برداشته بود.
به غیر از دو باشگاه با مالکیت خصوصی هشت باشگاه از هجده باشگاه لیگ برتر وابسته به صنایع دولتی دو باشگاه وابسته به نهادهای نظامی و مابقی تیم ها نیز زیر نظر سازمان تربیت بدنی و یا هیئت های فوتبال استانی اداره می شوند که به دلیل فقدان اقتصاد ورزشی در کشور هزینه سرسام آور اداره این تیم ها از بیت المال تامین می شود.